SUPERFOODS – przełom na rynku żywieniowym?

superjedzenie, superżywność,
Czym jest Superfoods?
    Witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty, aminokwasy i białko, enzymy, wielonienasycone kwasy tłuszczowe i błonnik pokarmowy – wszystkie te substancje znajdziesz we wspomnianym Superfoods. Spożywanie produktów zaliczanych do Superfoods ma dobroczynny wpływ na zdrowie. Sprzyja rozwojowi prawidłowej flory bakteryjnej jelit, a jednocześnie hamuje wzrost grzybów i drożdży. Dieta bogata w Superfoods może zapobiegać chorobom układu krążenia, nadciśnieniu, cukrzycy, nowotworom, depresji czy alergii – chorobom, za których występowanie w głównej mierze odpowiada zła dieta, opierająca się na przetworzonej żywności. Dodatkową zaletą Superżywności jest to, że występuje ona naturalnie i w żaden sposób nie jest przetworzona.
Skąd wiemy, czy dany produkt można nazwać Superfoods?
    Aby dany produkt nazwać Superżywnością, musi on zawierać składnik, który wykazuję szczególne właściwości zdrowotne – potwierdzone badaniami naukowymi. Trzeba jednak pamiętać, że efekt w postaci działań zdrowotnych można uzyskać łącząc ze sobą jak największą ilość Superfoods w diecie. Należy tak dobierać produkty, aby zapewniały wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Ważna jest również zmiana stylu życia. Spożywanie Superjedzenia ma sens wtedy, gdy jadłospis jest dobrze zbilansowany i nie ma w nim potraw tłustych, ciężkostrawnych, używek oraz fast-foodów. Superfoods ma uzupełniać niedobory codziennej, zdrowej diety, a nie być lekarstwem na wszystkie dolegliwości.
Superfoods na Świecie
    Superfoods znane są na całym świecie. Należą do nich głównie produkty pochodzenia roślinnego. Lista produktów uznawana za Superfoods jest bardzo długa i ciągle prowadzone są badania nad kolejnymi. Najlepiej poznane i wykazujące najsilniejsze działania zdrowotne to między innymi:
    • Spirulina – alga, bogata w białko, witaminy z grupy B i żelazo. Działa przeciwzapalnie oraz wykazuje działanie antyoksydacyjne. Dodatkowo wspomaga układ odpornościowy i łagodzi objawy alergii.
    • Jagody Goji – w sezonie można je zastąpić borówkami lub aronią. Doskonałe źródło witaminy C. Grzyby Shitake – polecane osobom z problemami z cholesterolem, gdyż skutecznie go obniżają, dodatkowo podnosząc odporność organizmu.
    • Quinoa (komosa ryżowa) – zawiera dużą ilość białka (13-22%) oraz błonnika i żelaza. Polecana jako zamienniki ryżu.
    • Czekolada – zawiera w swoim składzie flawonole, czyi antyoksydanty, dzięki którym chroni organizm przed szkodliwymi czynnikami, zmniejszając ryzyko chorób układu krążenia oraz obniżając ciśnienie krwi.
    • Olej kokosowy – dzięki kwasowi laurynowemu ma właściwości antywirusowe, pomaga w chorobach jelit i wzmacnia odporność.


    Czy Polska ma swoją Superżywność?
    W Stanach Zjednoczony i Kanadzie Superfoods ma rzeszę zwolenników. W Polsce Superżywność dopiero od niedawana wchodzi na rynek. Jak się jednak okazuje i my mamy swoje Superjedzenie:
    • Czosnek – wzmacnia organizm i wykazuje działanie przeciwbakteryjne. Dodatkowo wpływa pozytywnie na pracę układu sercowo-naczyniowego.
    • Brokuły – doskonałe źródło witamin: C, K oraz witamin z grupy B. Zawiera również magnez, wapń, żelazo oraz dużo błonnika pokarmowego.
    • Kasza jaglana – jest polecana osobom cierpiącym na celiakię, gdyż nie zawiera glutenu. Można w niej znaleźć duże ilości witamin z grupy B, żelaza, magnezu, potasu i błonnika pokarmowego. Ma charakter alkalizujący, więc przywraca odpowiednie pH organizmu, a zawarta w niej lecytyna wpływa pozytywnie na pamięć i poprawia koncentrację.
    • Jarmuż – źródło cennych witamin: beta-karotenu, witaminy K, C i E oraz witamin z grupy B. Dzięki zawartemu w nim sulforafanie działa antybakteryjnie. Jarmuż jest też doskonałym źródłem żelaza, wapnia, fosforu i magnezu.
    • Olej lniany – zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom złego cholesterolu LDL, a jednocześnie podwyższają poziom dobrego HDL. Dodatkowo to bardzo dobre źródło witaminy E, która ma działanie przeciwnowotworowe.
    • Kapusta kiszona – dzięki dużej zawartości witaminy C naturalnie zwiększa odporność organizmu. Oczyszcza organizm z toksyn i poprawia stan flory bakteryjnej jelit. Obniża również poziom cholesterolu.
    • Orzechy włoskie – zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, przeciwutleniacze, wysokowartościowe białko, witaminy A, C, E, z grupy B, cynk, fosfor, magnez, potas, żelazo, a także fitosterole, które obniżają poziom cholesterolu LDL.
    Superfoods bardzo szybko zyskało fanów na całym świecie. Nic dziwnego – naturalne produkty, bogate w duże ilości wszystkich niezbędnych składników odżywczych wpływają dobroczynnie na zdrowie. W Polsce z Superżywnością spotykamy się od niedawna, lecz naprawdę warto zastanowić się, czy jej wprowadzenie do diety w połączeniu ze zmianą stylu życia nie przyczyni się do poprawy stanu zdrowia. Pamiętajmy – lepiej jest zapobiegać niż leczyć, a Superfoods może w tym doskonale pomóc.

    Barbara Paluch – dietetyk

  • http://naturalnemetody.pl/ naturalnemetody

    Bardzo ciekawy artykuł, superfoods są coraz bardziej popularne w Polsce i coraz powszechniej dostępne (nawet te egzotyczne). Fajnie przygotowana lista dla każdego, kto chce postawić swoje pierwsze kroki w zdrowym odżywianiu. Chociaż jeżeli chodzi akurat o wymienioną tutaj czekoladę, to pewnie znajdzie się dużo osób, które od wielu, wielu lat na stałe mają ją w swoim menu :)

Nowość! Kuracja Online

Napisz do nas!

Umów się na wizytę